Thursday 12 June 2014

Menangani Musim Panas


Assalammualaikum..

semua sedia maklum sekarang ni kita sedang berhadapan dengan cuaca panas kering  yang dijangka akan mengambil masa selama 6bulan. Kat sini lela nak share tips menghadapi musim panas kering ini untuk menjaga kesihatan kita sekeluarga terutamanya anak² kita.

1. Banyakkan minum air
Ni memang nombor satu bila tiba musim panas. Akibat panas terik, air dalam badan kita akan cepat terhidrasi melalui perpeluhan. Jadi, cara paling mudah untuk gantikan air dalam badan adalah dengan minum lebih banyak air. Sekurang kurangnya 3L sehari ye.. Lebih baik kalau minum air masak sebab air masak memang diyakini boleh menghilangkan kering tekak. Selain tu jugak, air masak jugak dapat membantu mengurangkan risiko sakit tekak

2.Elakkan  pendedahan terus & berpanjangan terhadap cahaya matahari
Seperti yang kita semua tau kan, sinaran matahari sekarang ni kata para saintis dah tak berapa elok kepada kulit kita sebab boleh mendatangkan kanser kulit dan beberapa lagi risiko masalah kulit. Oleh tu, kalau boleh kita kurangkan aktiviti outdoor waktu panas terik. Kalau nak jogging ke, riadah ke, mulakan bila hari sudah redup sedikit. Perkara ni jugak boleh elakkan kita daripada gelap mata dan pitam akibat panas terik. Kalau anak² kita nak kuar bermain tu, tunggu la redup sket..jangan biarkan anak² kita main kat luar time panas terik.

3.Bawa Payung atau topi
Kalau kita ada aktiviti outdoor sekali pun, ape kata kita pakai payung ke topi ke untuk menggelakkan kite dari terus menerus kena sinaran matahari..Payung dan topi boleh melindungi tubuh korang daripada panas terik dan boleh jugak mengurangkan risiko "kulit terbakar". selain dari kulit kering, boleh juga kurangkan risiko penyakit mata seperti katarak akibat sinar UV daripada matahari.

4.Jangan lakukan pembakaran terbuka
Musim panas terik macam ni, tolonglah jangan tambah lagi kepanasannya dengan melakukan pembakaran terbuka. Dengan melakukan pembakaran terbuka, boleh meningkatkan lagi suhu yang dah sedia tinggi tu. Dan lagi satu, risiko yang lebih besar ialah, kesukaran mengawal api lebih-lebih lagi jika ada angin yang kuat. Nanti tak pasal-pasal pulak kebakaran besar berlaku. Jadi, tolong jangan lakukan pembakaran terbuka. Kalau ade nampak jiran² buat pembakaran terbuka, kita boleh tegur dengan berhemah..jangan cari gaduh pulak ye..Budi bahasa budaya kita..ceewahh..

Ok..selain dari tips yang lela bagi kat atas nun, lela nak jugak selitkan tips pengambilan supplemen shaklee untuk menjaga kesihatan kita.

Performance Drinks

1.Ia terbukti secara klinikal  dapat menyokong tahap hidrasi lebih cepat berbanding air. menggelakkan kita mengalami dehidrasi semasa musim panas ini.
2.Performance Drink juga mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi lain.
3.Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari dengan campuran unik karbohidrat dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.
4.Terbukti secara klinikal:Ujian makmal terhadap atlet dengan pencapaian cemerlang menunjukkan yang Performance Shaklee dapat mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi, memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.
5.Tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis atau sebarang bahan pengawet tambahan.
6. Sesuai untuk mereka yang tidak suka minum air masak, aktif bersukan, sedang demam, selsema & cirit birit, penghidap gout & sering keletihan
7. Berperisa orange glukosa..sedappp! ^__^


Selain dari pengambilan minuman Performance drinks untuk mengelakkan dari dehidrasi, lela juga sarankan untuk mengambil vitamin C untuk menguatkan sistem imuin badan kita & anak². Dengan rasa buah oren sebenar semulajadinya sangat selamat untuk kanak-kanak dan orang dewasan. Yang paling penting tidak mengandungi sebarang pewarna, perasa, pemanis ataupun pengawet tambahan.
Untuk Dewasa

Untuk kanak² sehingga Dewasa


Shaklee Selamat, Berkesan & Semulajadi. Berminat? Jom hubungi lela seperti di bawah ; ^__^


Your Shaklee Independent Distributor :

Nama: Norlela Ahmad Mustafa
ID SHAKLEE: 905171
Call/Sms/Wa : 013-3188804
FB: Rashelaqif E-shoppe

COD area PUCHONG, SHAH ALAM, USJ, PUTRAJAYA.
Untuk di luar kawasan di atas..saya akan pos terus kepada anda! ^_^

No comments:

Post a Comment